Jedeme k moři, směr Jūrmala – den 16.

Jelikož jsme na stáži v zemi, která má moře, nemohli jsme si samozřejmě nechat ujít možnost jet se podívat na nějakou pláž. Lázeňské město Jurmala je známé svou krásnou pláží a lesním parkem a je blízko Rigy. Proto jsme v poledne nasedli do vlaku a odjeli směrem k moři.

Koupit lístky a vyrazit

Stejně jako do Kemeri, i do Jurmaly začala naše cesta na rižském vlakovém nádraží. Někdy v poledne jsme dorazili do Origa a koupili si zpáteční lístek do zastávky Majori. Ta se nachází přímo v centru Jurmaly.

Z Rigy do Jurmaly je to opravdu jen kousek cesty

Jūrmala v lotyštině znamená “pobřeží”. Název je to samozřejmě příhodný, protože v Jurmale se táhne 33 kilometrů dlouhá písečná pláž v rižském zálivu. Právě tato pláž je spolu s krásnými dřevěnými domy v secesním stylu největším lákadlem pro turisty.

Jurmala se ve skutečnosti skládá z několika menších rezortů. Mezi ně patří například i Kemeri a dále pak i Majori či Dzintari, ale k tomu se dostaneme 😊

Majori – centrum Jurmaly

Po příjezdu vlakem do Jurmaly jsme vystoupili v Majori, ve středu města. Kousek od vlakového nádraží se nachází turistické centrum, kam určitě doporučuji zajít. Kromě toho, že vám dají tipy na to, co v Jurmale navštívit, můžete si tam zdarma vzít mapy a turistické průvodce.

Kulturní centrum Jurmala

Nabrali jsme si tedy nějaké mapy a vyrazili přes město směrem na pláž. Po cestě jsme narazili na spoustu dřevěných secesních domů. Téměř všechny byly takové.

Hele, vidím moře!

Když jsme prošli přes město, objevil se před námi malý kopec . Když jsme na něj stoupali, začalo se před námi pomalu objevovat moře. Opravdu dlouho jsem u moře nebyl, takže jsem měl velkou radost, když jsem ho viděl 😃

Pláž v Jurmale je z bílého písku, ovšem v tuto roční dobu tak nevypadá a rozhodně neláká k rozložení ručníku a opalování se. V tu chvíli mi ale stejně bylo líto, že jsem v Lotyšsku jen do května, protože bych se v moři rád vykoupal. Koneckonců jsem si s sebou vzal i plavky 😃

Z moře rovnou do lesa

Po nějakém čase stráveném na pláži jsme se vydali do lesního parku Dzintari. Dočetli jsme se něco o tom, že by se tam měla nacházet rozhledna s krásným rozhledem na okolí. Když jsme do parku dorazili, divili jsme se, že je možné, aby takhle pěkný les mohl být uprostřed města.

Lesní park Dzintari

Na vrchol

Uprostřed parku se pak opravdu nacházela 33,5 metrů vysoká rozhledna, volně přístupná veřejnosti. Když jsme se vyškrabali nahoru, nad koruny všech okolních stromů, naskytl se nám krásný výhled na celý park a až k moři.

Sestřih výletu k moři do Jurmaly

Pomalu zpátky na nádraží

Když jsme si prohlédli lesní park, šli jsme hlavní třídou směrem k nádraží. Ovšem tentokrát jsme šli k nádraží Dubulti, protože jsme po cestě chtěli vidět ještě jednu poměrně zajímavou budovu.

Dům spisovatelky Aspaziji

Když jsme k ní přišli, zjistili jsme, že je to původní dům a nynější muzeum lotyšské spisovatelky Aspaziji. Bohužel jsme neměli tolik času, abychom se mohli podívat dovnitř. Vynahradili jsme si to alespoň prohlédnutím si nedalekého evangelického luteránského kostela v Dubulti.

Hladoví zpět v Rize

Po celodenním výletu do tohoto krásného lázeňského města jsme se do Rigy vrátili s kručícími žaludky. Rozhodli jsme se tedy, že navštívíme restauraci, o které jsme všichni do teď slyšeli nejméně od 5 různých lidí. Restaurace Ala se navíc nachází blízko rižského nádraží, takže to pro nás byla značka “ideál” 😊

Folkklubs ALA pagrabs, vyhlášená restaurace s tradičním lotyšským jídlem v centru Rigy

Každý jsme si objednali své pivo a potom každý jiné jídlo, s tím, že si je rozdělíme, abychom všichni ochutnali všechno. Jako předkrm jsme si dali prkýnko s česnekovým černým chlebem, slaninou, nějakou zeleninou a sýrem. Černý chléb s česnekem je v Lotyšsku klasika a mají ho všude, takže vám určitě doporučím ho ochutnat, protože je výborný. Jde o takovou topinku z černého chleba 😊

Dobrou chuť

Když jsme dostali svá jídla na stůl, mohli jsme všichni ochutnat masové koule s bramborem, pečenou pánvičku se zeleninou, kuřecí rolku a kuřecí filet. Za mě byla jednoznačně nejlepší rolka, takže pokud někdy půjdete do Ala, určitě doporučuji 😊

Když jsme dojedli, byli jsme opravdu plní, ale stejně jsme si ještě dali dezert 😃
Byla to taková velká makronka s omáčkou z lesních plodů a čokoládovou pěnou. Opravdová dobrota 😊

Spokojení na kolej odpočívat

Tento výlet se opravdu vydařil, bylo krásné jasné počasí a skutečně i celkem teplo. Z moře jsme měli všichni radost a nádherný lesní park byla pak třešnička na dortu. Věřím ale, že to není naposledy, co jsme jeli k moři. Příště zase z nějaké zajímavé lokality. Atā! 😊 🇱🇻